Idrætsskolen for alle

Forskning viser, at bevægelse og læring er tæt forbundet og at vi bliver gladere af at bevæge os. På Harte Skole har vi bevægelse i højsædet. Det ses i den almindelige undervisning ved et fokus på ”brainbrakes” (=aktive pauser) og ved bevægelse med fagligt indhold. Derudover har vi udvidet antallet af idrætstimer på mellemtrinnet til 4 lektioner om ugen, hvor der arbejdes ud fra idrætsfagets kompetencemål.

Harte Skole og SFO har et tæt samarbejde med Harte G&IF og ”Værestedet”, som er et tilbud efter skole til vores elever.
Som en del af projektet ”Harte i Bevægelse” arbejder vi sammen om, at alle børn på skolen får tilbudt mange forskelligartede fritidsaktiviteter i det skemalagte ”Aktiv Eftermiddag”.  Forening, Skole og SFO smelter her sammen i et tilbud til alle elever, der har til formål at gøre dem mere aktive og at vække interessen for fritidstilbud i foreningslivet.

Alle elever får tilbudt 2 x 1 lektion om ugen i ”Aktiv Eftermiddag”, hvoraf den ene er obligatorisk.

Dansk Skoleidræt har for nylig publiceret en artiklen 'Harte skole tager bevægelse til nyt niveau'.  Artiklen giver et fint indblik i vores ambitioner og det procesforløb, som vi er i gang med.

Se også  'Moving Kolding - Harte i Bevægelse' , nylig evaluering udarbejdet af Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring , UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole og Syddansk Universitet  (vedhæftet fil)